ВиК дружествата да бъдат задължени да намалят цената на водата, когато доставят негодна за пиене. Това предвиждат промени в закона за регулиране на ВиК услугите, внесени от ПП-ДБ. “Реално е възможно. Определението за качеството на водата се случва след мониторинг, като има институции, които взимат решения дали водата е годна за пиене, или не. Това са районните инспекции по околна среда и здравеопазване. Сега, каква да е цената, когато водата е негодна, е малко по-сложно да се определи, а предложението за изменение в законодателството не дава конкретна формула, а препраща към наредбата за ценообразуване. Теоретично това е разумно предложение, тъй като, когато човек заплаща за услуга, тя трябва да бъде качествена”, заяви председателят на Българската асоциация по водите Иван Иванов.
Иванов подчерта, че при положение, че гражданите заплащат за услуга, която не е качествена, това е проблем. Целта не трябва да бъде просто намаляване на цените, а намирането на устойчиво решение за осигуряване на качествена питейна вода.
В определени градове водата от години не отговаря на стандартите, като често е замърсена с тежки метали или нитрати. В такива случаи местните жители търсят алтернативни източници за питейна вода, което показва, че съществува системен проблем.
“Проблемът не е лесен за решаване”, каза Иванов пред Bulgaria ON AIR. В много райони на страната инсталирането на подходящи пречиствателни съоръжения е технически възможно, но изключително скъпо. В същото време, въпреки наличието на такива съоръжения, като в Шумен, качеството на водата продължава да не е достатъчно добро. Това налага нуждата от създаването на нови законови рамки и мерки, които да улеснят справянето с тези проблеми и да определят ясни правила за това как да се компенсират хората в тези райони. Според Иванов е необходима нова стратегия за ВиК сектора и нов специализиран закон, който да разреши натрупаните проблеми и да даде нов старт на отрасъла.
Той подчерта, че предложенията за изменения на законите трябва да бъдат обсъдени с експерти, за да се постигне консенсус и да се създадат ясни рамки и правила за ВиК операторите, които да осигурят качествено обслужване и адекватни санкции за нарушения.