Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
сряда, 29 март, 2023
  • Вход
  • Регистрация
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » Дистанционното обучение спаси нулева учебна година

Дистанционното обучение спаси нулева учебна година

Kmeta.bg от Kmeta.bg
юли 1, 2020
в Образование от A до #
Време за четене: ~ 1 мин.
8 0
0
9
СПОДЕЛЯНИЯ
109
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Как училища, преподаватели и ученици се справиха с шоковата дигитализация в изолацията покрай коронавируса, как учебното съдържание се трансформира в дигитално, какви са предизвикателствата пред новата учебна година – Калин Каменов от Dir.bg разговаря с директора на 51 СОУ " Елисавета Багряна" Асен Александров. Новата реалност в образованието с всички плюсове, открити недостатъци и как системата да работи като добре смазана машина ще са темите на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище", което ще събере на една маса директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и бизнеса, който предлага технологични решения. Форумът е на 17 юли в София Тех Парк, а дискусията ще бъде излъчвана и на живо през фейсбук страниците на организаторите. "Образование от А до #. Иновативното училище" е инициатива на Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg. 

– Г-н Александров, какви изводи си направихте за ситуацията, през която минахме, и въведената у нас дистанционна форма на обучение?

– Изводът ми е, че се справихме много добре. Преди дни излезе една европейска класация, свързана с образованието, и точно за въведената дистанционна форма на обучение в различните страни от ЕС. И в тази класация, която показва колко ученици са обхванати с дистанционна форма на обучение, ние бяхме над средата. Това означава прилично място. Според мен, ние се справихме с дистанционното обучение. Беше изненадващо, не бяхме подготвени за такъв дълъг период, то и в света никой не беше, но, пак казвам, че според мен се справихме. Действахме малко на принципа на Априлското въстание – с доста ентусиазъм, такъв всенароден, на родители, на ученици, на учители и т.н. В рамките на един-два месеца се избистри и концепцията на учителите, на повечето училищни ръководства как да се проведе по-смислено, по-ефективно дистанционно обучение, ако се наложи. Една от слабостите, които се забелязаха в началото, бе това, че учителите използваха различни платформи. Това ни показа, че броят на платформите трябва да бъде снижен до минимум. Разбира се, най-добре да е една за всяко училище. Това бързо се разбра и много колеги и училища го направиха. Някои избраха Teams на Майкрософт, а други Гугъл класрум. Това от една страна. От друга, самото дистанционно обучение не представлява замяната на учителя пред децата с появата му на екрана. Говорим вече за съвсем друга организация на работа, за подаването на информация по друг начин, подаването на други задания, както и обратната връзка става по друг начин.

– Липсата на личния контакт се усети. Това е всеобщо мнение…

– Това е абсолютно така. Вижте, в този случай ние се опитваме да намалим до минимум ефекта на ситуацията. Обратната ситуация бе нулева учебна година. Дистанционното обучение спаси нулева година в образованието. На децата се дава различна информация като структура. Заданията са по-скоро описание какво децата трябва да намерят като информация, къде да го намерят, какво да направят и след това, когато изпратят изпълнените си задания, учителите трябваше да дадат обратна връзка. На учителите им беше много по-трудно, защото, за да бъде това обучение на ниво, те трябваше да проверяват много повече работи на учениците, не го наричам само домашно съзнателно. Просто като обратна връзка получиха по-голям обем работи за проверка. Все пак учителят трябва да прецени и оцени това, че учениците правилно разсъждават, че това, което са направили, е вярно. Така с времето учителите разбраха какво трябва да правят, а учениците, респективно, какво се иска от тях.

– Кога преподавателите си повярваха, че нещата ще се случат по правилния начин. В началото стресът за всички бе голям. Това се признава. Но кога вие усетихте, че учителите стават по-уверени в работата си?

– За различните училища и учители бе различно. При нас, в 51-о училище, около 1/3 от колегите и преди това си работиха с различни платформи. Те бяха спокойни и просто продължиха да ги използват. За останалите колеги мога да кажа, че влязоха в крак в края на първата седмица. През тази първа седмица имаше постоянен контакт между учителите, които се учеха, и тези, които вече използваха платформите. Скоро се видя, че дяволът не е толкова черен, че комуникацията се получава добре и така преподавателите се успокоиха. Видя се, че не е кой знае какво, за да има една успешна комуникация през компютъра. В момента, в който колегите се организираха по класни стаи, нещата се подредиха. Добра новина бе това, че в края на април Гугъл класрум пусна в употреба видеоконферентна връзка. Преди това се използваше видеовръзка от друго приложение. Използваха се и връзки, които позволява електронният дневник. Когато учителите видяха, че нещата се получават, че имат добра връзка с учениците, нещата се успокоиха. Разбира се, имаше и училища, в които използваха по-прости средства за комуникация, говоря най-вече за популярни приложения за комуникация. В края на април в много по-голяма степен нещата се подредиха по нормалния начин, така че връзката учител -ученик бе на ниво.

– Според вас кой е добрият опит, който може да се приложи в образователния процес, когато говорим за дистанционна форма на обучение?

– Трябва да помислим за много неща. До момента, каквото и да видя за дистанционното обучение, каквато и добра дума да е казана, следва тезата, че живият контакт е по-добре. Това никой не го отрича. Но също така никой не отрича, че ще има грипни ваканции, дървени ваканции, както са известни и т.н. В тези случай е далеч по-добре да има дистанционно обучение, а не децата да си седят вкъщи и нищо да не правят. В същото време ситуацията сега показа, че дистанционното обучение си има и доста предимства, за които не сме се замисляли.

– Дайте примери?

– Ето, за тези, които казват, че живата връзка е най-добрата. Сега, например, ние разговаряме по телефона. И това не пречи да направим интервю. Съвременните средства за комуникация са доста важни. Давам и друг пример. Една класна стая е заета сутринта от 5 "б" клас, а следобед от 6 "а". В същото време има деца, които иска да ходят на консултации по математика, защото им е интересно. Къде да се проведе тази консултация? Имаме проблем със стаите. А сега може учителят да се разбере с децата за час, да си влязат дистанционно в класната стая и да си проведат консултацията без да е нужно да търсят физическа стая.

– Така физическото пространство вече не е фактор…

– Точно така. При дистанционната форма учителят има същите инструменти. Аз съм учител по математика. Нямам проблем да разбера какво и как да направя, щото да помогна на ученика. Ние сме на т.н. класно-урочна система от век и половина. Отново ще се върна на тези, които са привърженици на живия контакт. Какво се случва в един час? При нас часовете са по 40 минути. Влиза учителя, проверява отсъстващи, проверява домашни набързо за 5 минути, изпитва двама-трима, говори 25 минути, очаква се, че учениците слушат внимателно, но всъщност това не е така, защото 5-6 от тях си говорят и пречат на останалите, така че не си записват всичко, след което следва следващото домашно и край на часа. В този традиционен метод е активна ролята на учителя, а сравнително пасивна ролята на ученика. Какво може да се направи чрез дистанционната форма на обучение… Да кажем, че ще имаме час по математика. В един час мога да събера два класа. Да направя три виртуални класни стаи – за напреднали, за средно заинтересовани и за такива, които не се интересуват от математика. Така аз по едно и също време мога да обърна внимание на силно интересуващите се, като им дам сериозни задачи, на средните да обясня нещо текущо, а на незаинтересованите да дам базови задачи. По време на един обикновен часа аз не мога да направя това. Тези, които искат да учат сериозно, не мога да ги ангажирам и да им обърна внимание. Ако дам по-трудни задачи то тези, които не се интересуват от математика, нищо не могат да направят. Когато пък им е безинтересно, те шумят, а така пречат на всички. Значи нито давам нещо на можещите, нищо стимулирам незаинтересованите. И се получава някакъв среден баланс, който не е много полезен. А при дистанционната форма на обучение аз мога да си позволя да дам на всяко ниво по нещо. Това за мен е плюс. Така се получава индивидуализация на преподаването.

– Шумът в класната стая го няма при дистанционното обучение…

– Точно така, а това е голям плюс. Обучението от разстояние е предимство за големите – 11 и 12 клас. Ние сме профилирани в информационни технологии. Много офиси в света работят дистанционно. Защо с големите ученици да не работим така, за да ги подготвяме за такъв тип работа. При програмистите работата е отворена. След като нашите ученици ще отидат в този реален свят, защото още от училище да не са подготвени. Според мен не е проблем учителят да зададе на различните ученици реални задачи и да коментира с тях резултатите и анализите им. Така се симулира реалната среда, в която ще работят. И друго нещо. Ние работим по много програми. Ето един огромен плюс при езиците. Защо в една виртуална стая нашите ученици да не се срещнат с техни връстници от Англия, примерно. Какво по-добро упражнение от това да говориш английски език с дете, на което това е роден език. Една такава комуникация би била от голяма полза. А това, реално, може вече да се осъществи много лесно. Друго, което си говорихме с колегите, че ще правим е срещата родител-учител за един час. Скоро имахме такъв урок. Дойде родител, който се занимава сериозно с голф. Той е инженер и обясни, че голфът, всъщност, е страшно много математика. 14 стика, като всеки е с различна големина и тежест, с различен ъгъл. Беше много интересно. Съвсем спокойно може да се прави подобно нещо дистанционно. Сега обмислям такъв урок по предприемачество от асистент от УННС. Аз искам да вкарам лектори в нашето образование. А и лектор на място е една сума, а от дистанция е друга. Дори и това е нещо важно. Една от най-големите слабости на нашето образование е това, че то е много разпокъсано. Физиката си е физика, биологията си е биология и т.н. А животът пък е единен, той е сбор от неща. Във Финландия, примерно, изучават не предмети, а явления. Те изучават явлението електричество във всичките му форми – физика, химия и т.н. Това означава, че в часа препродават физик и химик заедно. Всеки говори за своята област в явлението. Ние също опитваме такива неща. Но при нас лош фактор е пространството, защото нямаме зала, в която можем да съберем повече от два класа. Могат да се правят такива мултидисциплинарни уроци, в които всеки преподавател да говори за своята област. Есента мислим да направим такъв урок с тема "Числата на Фибоначи", защото те присъстват в редица предмети, включително и рисуването.

Снимки: Личен архив

Предишна Статия

Бившият Партиен дом гълта още 85 000 за ремонт

Следваща Статия

Актуализират пенсиите по Швейцарско правило

Свързани Статии

Променят учебните програми, пускат ги за обществено обсъждане
Образование от A до #

Променят учебните програми, пускат ги за обществено обсъждане

март 28, 2023
206
Финансират проекти за подобряване мотивацията и уменията за учене в час
Образование от A до #

Финансират проекти за подобряване мотивацията и уменията за учене в час

март 27, 2023
166
Обучават се над 8000 хлебари, обущари, асансьорни техници и градинари
Образование от A до #

97 млн. лв. могат да получат професионални гимназии по Плана за възстановяване

март 24, 2023
131
Разкриват 552 места в шестте училища с национално значение
Образование от A до #

Разкриват 552 места в шестте училища с национално значение

март 22, 2023
192
Слаби резултати на матурите по математика в 181 общини
Образование от A до #

Пуснаха дати за допълнителните матури

март 17, 2023
339
Студенти заплашиха Денков с протести заради сливането на университети
Образование от A до #

1050 лв. става студентската такса, увеличението е с над 20%

март 16, 2023
361
Следваща Статия
Актуализират пенсиите по Швейцарско правило

Актуализират пенсиите по Швейцарско правило

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Как приемате отлагане на еврото с поне година?

Реклама

Последни новини

Вечерни новини: Властта с идея за държавен магазин за храни; По-евтин газ за април

Вечерни новини: Властта с идея за държавен магазин за храни; По-евтин газ за април

март 29, 2023
Кабинетът одобри еднократната помощ от 300 лева за учениците

Кабинетът одобри еднократната помощ от 300 лева за учениците

март 29, 2023

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2023 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2022

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола? Регистрирай се

Създаване на нов акаунт!

или

Попълнете формулярите по-долу, за да се регистрирате

Всички полета са задължителни. Вход

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist