До 500 евро дневно за камион стигат загубите на българските превозвачи, чиито тирове останаха блокирани с дни на гръцката граница заради протеста на тамошните фермери. Това се отнася за колите, снабдени с хладилна камера за транспортиране на замразени храни, обясни Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт, пред Kmeta.bg.
“Ако камионът е хладилен загубата е около 500 евро на ден. При останалите – 150 евро дневно”, каза той. Общото финансово измерение на щетите и пропуснатите ползи от продължаващата трета седмица блокада на пунктовете “Кулата” и “Илинден”, които се използват от товарите превозвачи, не може да се определи, но е в рамките на милиони левове.
Губят не само транспортните фирми, а и други бизнеси. Както Kmeta.bg вече писа, шивашки цехове от региона на Югоизточна България, които работят на ишлеме, спряха временно дейността си, тъй като тировете с платове и готова продукция стоят на границата дни наред. Според Миролюб Столарски, от блокадата страдат и производители на дървени пелети за отопление, чиито износ за Италия минава през гръцка територия. Заобикалянето на Гърция увеличава разходите за транспорт.
“Информацията ни е, че към момента границата е отворена, докато се изтеглят всички камиони от опашката. След това гърците казаха, че ще я затворят отново и ще пропускат почасово – от 11 до 16 часа”, обясни Столарски.
Засега няма информация за блокирани български камиони във вътрешността на Гърция, където на много места по магистралите и големите пътища са издигнати блокади. Фермерите там пропускат периодично, през час-два, чакащите автомобили, обясни шефът на БАСАТ.
По отношение реакцията на българските власти, Столарски коментира:
“Транспортният министър ходи два дни подред на ГКПП“Кулата” и постигна решение на проблема, но то е само временно. Ние искаме постоянно решение, защото историята показва, че гръцките фермери всяка година организират подобни блокади”.
Превозвачите са недоволни от работата на МВнР, което според тях не е направило достатъчно, за да защити интересите им. “Външно министерство не поема никакви ангажименти. Вчера министърът заяви, че българските превозвачи трябва да си търсят правата в гръцки съд. За мен това е несериозно изказване. Те трябва да предявят претенции по споразумението са свободно движение на хора и стоки, което гърците са подписали. Преди две години там дори приеха закон, който забранява на стачкуващите да блокират границите. Сега обаче самото гръцко правителство ползва тази стачка, за да извива ръцете на Европа и отново българските превозвачи си го отнасят”.
Според Столарски, с бездействието си спрямо фермерските блокади, Атина се опитва да спечели облекчения по ангажиментите за реформи и икономии, поети при подписването на споразумението с кредиторите. “По този начин използват и нас”, посочи той.
България трябва да инициира откриване на наказателна процедура срещу гръцката държава, пред Европейската комисия, убеден е председателят на БАСАТ. На въпрос доколко това е реалистичен вариант, Столарски отговори: “То е като в онзи виц, в който един човек молел Бог за 6-ца от тото, а Господ отговорил: “Добре де, но поне пусни един фиш”! Ние трябва да предявим иск, ако ЕК го отхвърли, тя само ще покаже, че има двоен стандарт. Ние трябва да потърсим правата си. Работа на външния министър е да се свърже с колегите си от другите засегнати страни и да излязат с обща декларация”.
Миролюб Столарски обясни, че разбира действията на водачите, които през нощта срещу вторник направиха таран с камионите си и пробиха блокадата откъм Гръция, за да се приберат на родна територия.
“Хората са стигнали до там, защото нервите им не са издържали. Стоят от дни на границата. Гърците оправдават действията си с това, че трябва да хранят семействата си, но шофьорите също имат такива”, каза председателят на БАСАТ.
Гласувайте в конкурса “Кмет на месеца” ТУК.
До 500 евро дневно за камион стигат загубите на българските превозвачи, чиито тирове останаха блокирани с дни на гръцката граница заради протеста на тамошните фермери. Това се отнася за колите, снабдени с хладилна камера за транспортиране на замразени храни, обясни Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт, пред Kmeta.bg.
“Ако камионът е хладилен загубата е около 500 евро на ден. При останалите – 150 евро дневно”, каза той. Общото финансово измерение на щетите и пропуснатите ползи от продължаващата трета седмица блокада на пунктовете “Кулата” и “Илинден”, които се използват от товарите превозвачи, не може да се определи, но е в рамките на милиони левове.
Губят не само транспортните фирми, а и други бизнеси. Както Kmeta.bg вече писа, шивашки цехове от региона на Югоизточна България, които работят на ишлеме, спряха временно дейността си, тъй като тировете с платове и готова продукция стоят на границата дни наред. Според Миролюб Столарски, от блокадата страдат и производители на дървени пелети за отопление, чиито износ за Италия минава през гръцка територия. Заобикалянето на Гърция увеличава разходите за транспорт.
“Информацията ни е, че към момента границата е отворена, докато се изтеглят всички камиони от опашката. След това гърците казаха, че ще я затворят отново и ще пропускат почасово – от 11 до 16 часа”, обясни Столарски.
Засега няма информация за блокирани български камиони във вътрешността на Гърция, където на много места по магистралите и големите пътища са издигнати блокади. Фермерите там пропускат периодично, през час-два, чакащите автомобили, обясни шефът на БАСАТ.
По отношение реакцията на българските власти, Столарски коментира:
“Транспортният министър ходи два дни подред на ГКПП“Кулата” и постигна решение на проблема, но то е само временно. Ние искаме постоянно решение, защото историята показва, че гръцките фермери всяка година организират подобни блокади”.
Превозвачите са недоволни от работата на МВнР, което според тях не е направило достатъчно, за да защити интересите им. “Външно министерство не поема никакви ангажименти. Вчера министърът заяви, че българските превозвачи трябва да си търсят правата в гръцки съд. За мен това е несериозно изказване. Те трябва да предявят претенции по споразумението са свободно движение на хора и стоки, което гърците са подписали. Преди две години там дори приеха закон, който забранява на стачкуващите да блокират границите. Сега обаче самото гръцко правителство ползва тази стачка, за да извива ръцете на Европа и отново българските превозвачи си го отнасят”.
Според Столарски, с бездействието си спрямо фермерските блокади, Атина се опитва да спечели облекчения по ангажиментите за реформи и икономии, поети при подписването на споразумението с кредиторите. “По този начин използват и нас”, посочи той.
България трябва да инициира откриване на наказателна процедура срещу гръцката държава, пред Европейската комисия, убеден е председателят на БАСАТ. На въпрос доколко това е реалистичен вариант, Столарски отговори: “То е като в онзи виц, в който един човек молел Бог за 6-ца от тото, а Господ отговорил: “Добре де, но поне пусни един фиш”! Ние трябва да предявим иск, ако ЕК го отхвърли, тя само ще покаже, че има двоен стандарт. Ние трябва да потърсим правата си. Работа на външния министър е да се свърже с колегите си от другите засегнати страни и да излязат с обща декларация”.
Миролюб Столарски обясни, че разбира действията на водачите, които през нощта срещу вторник направиха таран с камионите си и пробиха блокадата откъм Гръция, за да се приберат на родна територия.
“Хората са стигнали до там, защото нервите им не са издържали. Стоят от дни на границата. Гърците оправдават действията си с това, че трябва да хранят семействата си, но шофьорите също имат такива”, каза председателят на БАСАТ.
Гласувайте в конкурса “Кмет на месеца” ТУК.