Управляващите от ГЕРБ в Хасково демонстрираха как не трябва да има друго мнение, освен това на управляващите.
Още в началото на предварително обявената пресконференция на съветниците от БСП на тротоара пред общината днес бяха пуснати няколко работници да бръмчат с оглушителните машини за дезинфекция наоколо, съобщи haskovo.press.
Докато социалистите се жалваха, че вече месец и половина кметът Станислав Дечев общува с гражданите само през фейсбук, че не се знае кой е шеф на общинския кризисен щаб, че не се взимат реални мерки и др., няколко работници с помпи на гърба дезинфекцираха многократно плочките пред общината, цветятя и ъглите на сградата на общината, така, че да не се чува нищо от изказванията. Това попречи най-много за звука на телевизиите и записване на синхрони и за тези медии, които бяха решили да предават „на живо“ пресконференцията.
Старателно, в продължение на около половин час бръмчалките бучаха наоколо, а градинките с цветя бяха обилно напоени с дезинфектант, като се връщаха на няколко пъти на едни и същи места, за да са близо до даващите изявления. През това време представители на местната власт, застанали пред входа на общината наблюдаваха какво се случва.
И след забележки на журналисти към работниците с машините да се отдалечат, това не се случи. Машините бяха спрени веднага след края на пресконференцията.
Социалистите изразиха тревогата си, че освен всичка, два месеца и половина в Хасково няма заседание на Общинския съвет. Два месеца и половина общинските съветници не са получили нито един имейл от председателя на Общинския съвет г-жа Таня Захариева. Два месеца и половина без свикване на председателски съвет.
Предлагаме, ако не може да се проведе заседание в зала „Хасково“, такова да се проведе в спортна зала „Дружба“. Всички мерки за обезопасяване могат да бъдат взети, подчертаха групата съветници.
Другото на което те обърнаха сериозно внимание, е че г-жа Таня Захариева, има множество трудово-правни и гражданско-правни отношения с държавни учреждения и институции. Почваме да си задаваме въпроса да не би множеството й задължения към други организации и органи не й позволяват да си върши съвестно задълженията за град Хасково, казаха още съветниците. Те смятат, че управляващото мнозинство може да намери накой, който да има повече време, за да може функционирането на Общински съвет – Хасково да бъде адекватно.
И нещо изключително притеснително – не се знае кой е председателят на Общинския кризисен щаб. Ние официално ще попитаме има ли заповед за назначаването на такъв Общински кризисен щаб и кой носи отговорност за вземането на решения по време на кризата, подчерта Камен Тодоров.
Адмирираме взетите мерки от кмета и администрацията, които да облекчат положението в социално-икономически характер, обаче сме длъжни да подчертаем, че до ден днешен нито една мярка не е прокарана по законоустановения ред. Всичко са едни голи приказки по Фейсбук и по медийте, откъдето и ние се запознаваме със случващото се, каза Камен Тодоров от името на групата съветници от БСП.
"Кметът подценява формите на демократично управление на общината, които в исторически план, дори при крайно противоположни мнения, винаги са водели към най-точните решения. Тези признаци принадлежат към авторитарно управаление и не са здравословни за развитието на социално – икономическите аспекти в едно демократично общество, каквото е по Конституция нашето", казват още съветниците от БСП в Хасково. Те входираха в деловодството на общината над 20 конкретни мерки и инициативи за справяне със ситуацията в кризата с COVID-19:
1. Да се разработи механизъм за освобождаване от такса битови отпадъци на юридическите лица, които са преустановили дейност за периода на действие на извънредното положение и 60 дни след отмяната му, за да могат да посрещнат своите задължения и предстоящите икономически последици;
2. За периода на извънредното положение и шест месеца след неговото приключването освобождаване от лихви за данъци и такси за просрочени задължения на физически и юридически лица от Община Хасково;
3. Освобождаване от патентен данък за второто тримесечие на 2020 г.;
4. За периода на извънредното положение, да не се заплаща наем за: помещения, търговски обекти, както и тротоарно право или иначе казано използването на тротоарните площи с търговска цел срещу възнаграждение; сергии и магазини на пазари и други места на територията на Община Хасково, отдавани от община Хасково и общинските търговски дружества, които не могат да работят поради наложените мерки във връзка с извънредното положение. По този начин ще подкрепим малкия и среден бизнес, който е икономически парализиран от епидемията и наложеното във връзка с нея спиране на дейността му в известна степен. Същевременно това цели и запазването им като бъдещи наематели, които чрез дейността си да осигурят приходи за общинския бюджет. Наред с това следва да се има предвид и че за преустановяване на плащанията на наемите е налице и правно основание. В действащото законодателство – чл. 306 от ТЗ урежда хипотезата на „Непредолимата сила“, каквато безспорно е въвеждането на извънредно положение. Според чл. 306, ал.4 от ТЗ „Докато трае непреодолимата сила, изпълнението на задълженията и на свързаните с тях насрещни задължения се спира“.
5. За всички ученици от Община Хасково, които нямат възможност, да се осигурят необходимите електронни устройства, снабдени с интернет връзка за осъществяване на дистанционното обучение, което се провежда, ако такива до момента не са, тъй като така гласи и предписанието на МОН;
6. Да се освободят учениците от таксите за общежитие до края на учебната година;
7. Да не се начисляват такси за детските градини и яслите за първите 3 месеца след края на извънредното положение;
8. Освобождаване от такса за ползване на пазари за търговия с промишлени стоки, за фирмите, които са преустановили работа, за времето на извънредното положение, включително и един месец след отпадане на извънредното положение. Това относно местата, които са отдадени от община Хасково;
9. Намаляване на цената на годишния стикер за „Синя зона” и приспадане на цената за хората, закупили годишен стикер за „Синя зона” за периода, в който тя е освободена от такса;
10. Въз основа на подробен анализ на приходната част на Бюджета на Община Хасково, при необходимост да се предприемат действия за неговата актуализация и да се пренасочат средства от по-маловажни проекти към жизнено важни системи в условията на криза, каквито са системите на здравеопазване, транспорт, чистота/дезинфекция и др.;
11. При възможност и обективна необходимост, да се използват средства, осигурени по програми на ЕС от проекти с ниска степен на важност в кризисна обстановка и обявено извънредно положение, като се насочат към мерки за облекчаване на социално – икономическото положение в Община Хасково. В случаите, в които общото европейско законодателство, както и българското такова, позволяват;
12. Допълнително финансиране на Бюджета на Община Хасково, чрез субвенция от държавния към общинския бюджет със сума, която се предоставя по конкретен повод (извънредното положение) и финансира мерки, приети от Община Хасково за облекчаване на социално – икономическото положение в Община Хасково, съгласно Закона за устройство на държавния бюджет (чл.42, ал.1 и ал.2 и чл. 44, ал.2). Сумата на финансиране може да се определи на базата на детайлни анализи. Посредством този инструмент може да се финансират общинското здравеопазване, дезинфектиране на инфраструктурата и т.н. Това е добра европейска практика за финансова помощ, която е възмездна и целева, като е подходяща в настоящия момент на форсмажорни обстоятелства предвид създалата се извънредна обстановка. Пример – за паркинга край с. Узунджово;
13. Общинските дружества, които отговарят на приетите от Министерски съвет условия, да се възползват от програмата за заплащане на 60/40 от трудовите възнаграждения;
14. Да се разработи стратегия и търсене на помощ от държавния бюджет за запазване на транспортните връзки в Община Хасково за периода на извънредното положение и след неговото прекратяване;
15. Да се разработи стратегия за финансиране на нова транспортна схема за автобусните превозвачи, обслужващи линиите в общината, за да могат жителите на малките населени места да ползват услугите на лични лекари, аптеки, банки, търговски вериги и др. до момента на прекратяване на извънредното положение;
16. Община Хасково да разработи програми за временна заетост на хора, съкратени поради извънредното положение, за периода след неговото прекратяване;
17. Всички комисии на Общински съвет – Хасково да разработят стратегия за излизане от извънредното положение до края на календарната година според своята принадлежност и компетентност;
18. Пренасочване на служителите, които не изпълняват трудовите си отношения в местата за платено паркиране „Синя зона”, в помощ на компетентните органи, следящи за предотвратяване на струпването на хора на едно място и спазване на указанията и препоръките на Националния оперативен щаб и Министъра на здравеопазването. Да бъдат разпределени по райони, снабдени с лични предпазни средства и да сигнализират компетентните органи в случай на констатирано нарушение на нормативните актове;
19. Община Хасково да инициира „Граждански форум за поетапно излизане от последиците от извънредното положение“, с помощта на експерти, медицински лица, представители на бизнеса, браншови организации, общински съветници, граждански организации, НПО и др.;
20. Община Хасково да кандидатства по проекти за финансиране на електронно обслужване и управление – дигитализацията в онлайн обслужването трябва да бъде приоритет за общинската администрация. Това е модерният подход. Нека се осъществи връзка и с г – жа Габриел, която отговаря за ресора с такъв предмет на дейност в Европейската комисия;
21. Със сумата за възнаграждения на Общинските съветници на Община Хасково за месец март и април 2020 г., в които редовни сесии не бяха проведени, да бъдат закупени тестове, с които един път да се провери наличието на COVID – 19 в момента, а втори път да се констарира наличието или не на анти-тела в: здравните работници на територията на община Хасково, включително и зъболекарите, както и фармацевтите; служителите на общинска и областна администрация; полицейските служители; продавачите в хранителни и други магазини, които са на първа линия;
Предлагаме финансирането на тези предложения да бъде осигурено от Бюджета на Община Хасково, Държавния бюджет и от средства от ЕС, казват червените в Хасково.
Снимка: haskovo.press