Областната администрация на Габрово представи одобрените 21 проекта по Целенасочената инвестиционна програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Целта на програмата е да се преодолее изостаналостта, както и специфичните проблеми в Северозападна България, Родопите, Странджа, пограничните и планинските райони.
Ключов за габровско е дългочакания тунел под връх Шипка. Други проекти включват рехабилитация на язовирите „Нейковци” и „Бяла”, ремонт и изграждане на пътища, водопроводи и канализация. Инвестиционната програма е в изпълнение на Програмата за стабилно развитие на България за периода 2014-2018 г.
Идеята за тунел под историческия връх е на повече от 100 години. През 1897г. първо местната управа на Габрово, а в последствие и Народното събрание приемат решение за прокопаване на железопътен тунел, който да свърже Северна и Южна България. Политически пречки обаче изпращат проекта „в килера” до 1970г., когато за него отново започва да се говори сериозно, а „зелена светлина” е дадена 5 години по-късно, но отново до строителство не се стига. Историческата първа копка е направена през 1994г., като са изградени части от обходните пътища, които водят до пробива в Стара планина, но работа по самия тунел така и не започва.
Повече от 10 години по-късно, през 2006-а, България получава средства по програма ИСПА и са извършени нови геоложки проучвания. В края на следващата година агенция „Пътна инфраструктура” обявява старта на строителните дейности, но съвсем скоро проектът отново е спрян, този път заради незадоволителна екологична оценка.
Тунелът не е включен в големите инфраструктурни проекти, подкрепени от Европа, тъй като Еврокоридор №9 не е приоритетен за Съюза. Последното становище на агенция „Пътища“ пък е, че тунел под Шипка може да бъде изграден едва тогава, когато се изчерпат възможностите на двете пътни връзки между Северна и Южна България – проходите Шипка и Хаинбоаз.