Близо 260 милиона деца по света на са имали достъп до училище през 2018 г., сочи доклад на ЮНЕСКО. Данните за неравенството в образованието идват в момент, когато светът бе блокиран от коронавирусната пандемия, в това число и училищата и университетите, което доведе до принудителната дигитализацията на консервативните институции, съобщава economic.bg.
Редица училища успяха да пренесат обученията онлайн – къде с повече, къде с по-малко успех – много ученици останах изключени от този процес. Най-потърпевши са децата в по-бедните и маргиназирани общности.
Докато светът говори за дигиталния скок, под тласъка на коронавируса, 258 млн. деца и младежи през 2018 г. са просто технологично изолирани от съвремието и бъдещето, но и тотално без достъп до каквото и да е образование. „Основната причина е бедността“, заключава докладът на ЮНЕСКО.
Тези 258 млн. деца представляват 17% от децата в училищна възраст. Повечето от тях са в Южна и Централна Азия и Африка, на юг от Сахара.
Избухването на коронавирусната пандемия само влошава различията. Кризата засегна над 90% от учащите се по света, обръща внимание докладът.
„Уроците от миналото – например с ебола – показаха, че кризите в здравеопазването могат да оставят много по-назад, по-специално най-бедните момичета, много от които може никога да не се върнат в училище“, пише в предговора на доклада генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле.
„Много държави все още практикуват сегрегация на образованието, което засилва стереотипизацията, дискриминацията и отчуждението“, се казва в доклада. А само 41 държави в световен мащаб официално признават жестомимичен език – в световен мащаб училищата бяха по-нетърпеливи да получат достъп до интернет, отколкото да се погрижат за учащите с увреждания, например.