Администрацията в България на всички нива е недостъпна и надменна. Това заяви във Варна националният омбудсман Константин Пенчев.
“На по-ниско ниво, където администрацията е достъпна, хората се гледат като някакви досадни просители, които само искат нещо. И ние, чиновниците, едва ли не им хвърляме по нещо и трябва да ни се дължи благодарност за това. Това е абсолютно погрешно, защото администрацията е създадена да помага на хората, а не обратното”, коментира Пенчев.
Проблемът може да се реши постепенно, с натиска на гражданите, смята общественият защитник. „Хората трябва да знаят, че те са господарите, те ни дават заплатата и мандата. Рано или късно трябва да се научим да уважаваме хората, защото работим за тях”, отбеляза омбудсманът.
Най-често обаче гражданите се оплаквали от монополистите. Това, според обществения защитник, е нормално, тъй като става въпрос за битови проблеми, с които всеки от нас се сблъсква всеки ден. „Проблемът на монополистите е, че няма яснота в това какво консумираме и какво плащаме. Когато няма яснота, всеки си мисли, че му надписват сметката, дори и да не е така”, смята националният омбудсман.
Напоследък са зачестили жалбите срещу мобилните оператори, заради сделките от разстояние, при които предимно пенсионери биват подвеждани да подписват нови абонаментни планове. „Подобни търговски практики са неморални. С помощта на дребния шрифт и неясни клаузи да се трупат печалби за сметка на пенсионери е неморално”, посочи Константин Пенчев.
Много са и жалбите срещу съдилищата. В тях омбудсманът обаче не може да се намеси, заради независимостта на съдебната власт. Референдумът за изграждането на втората българска атомна централа също не бил в правомощията на омбудсмана ,защото касае решение на Народното събрание.” А и въпросът е прекалено политизиран и не е по вкуса ми, заяви още Пенчев.
Той посочи ,че жалбите до него миналата година са били 5530, със същото темпо вървят и тази година. Хората не идват заради добро ,но има и странни оплаквания. Майка се жалвала на омбудсмана ,че синът й е безработен и вкъщи само тя плащала парното ,искала съдействие и той да плаща своя дял.
Константин Пенчев приемна временна приемна във Варна по инициатива на гражданското сдружение ДНЕС, което организира и обществена дискусия „Администрацията –длъжник на гражданите”.Първата жалба от Варна дойде от възрастна жена ,че няма канализация в кв.”Виница”