В началото на месеца медиите разгласиха случая с децата, чиято екскурзия бе провалена по вина на туроператорската фирма, изпратила ги в Испания. Припомняме, че 31 ученици се оказаха със само една заплатена нощувка, за което техните родители са дали по 1000 лв. Покрив за децата осигуриха шофьорите на автобуса с пари на транспортната фирма.
Преди дни стана ясно, че за да се стигне до един от любимите за много туристи плажове по Южното Черноморие – Силистар, се плаща такса „преминаване” от плажуващите. Преди години удоволствието да ходиш по общински черен път, който се намира в частен имот, струвало 2 лв., в началото на сезона цената скочила на 3 лв., преди да бъде повишена на 5 лева. Всичко това подразнило туристите, но те продължили да си плащат, а новият ръст от 100% в цената едва довел до разбунтуването на един-единствен посетител, който се сдърпал с момчетата, които събират мнимата такса.
Гимназистите се завърнаха у нас преди седмица, което най-сетне даде спокойствие на техните родители, а вчера Комисията за защита на потребителите глоби с 10 000 лв. туроператора, създадавайки усещане за възмездие.
По пътя към Силистар вече се преминава свободно и без такса, а глоба в същия размер (10 хил. лв.) бе наложена на собствениците на имота. Отново – справедливостта, „като по филмите”, идва накрая и на екрана се появяват финалните надписи под звуците на вдъхновяваща музика.
Само че простата сметка показва нещо съвсем друго. 31 ученици, заплатили по 1000 лв. плюс „Х” на брой възрастни, дали същата сума за това пътуване, се равнява над 35 хил. лв., от които не повече от 1/5 са били похарчени. Иначе казано – почти 30 хиляди лева е чистата печалба за туроператорската фирма. Изваждаме глобата, наложена от КЗП и получаваме позитивен баланс, на който всеки би завидял. При това само за ден и без да правиш нищо.
Във втория случай става въпрос за още по-здраво „взимане на хляба в ръце”. 10 лета, дори при такса от 2 лв. на ден, водят до 180 хиляди лева оборот при брой туристи на ден от 100 и продължителност на туристическия сезон от 3 месеца. Иначе казано, глобата от 10 хил. лв. се събира за месец и половина при такса 2 лв. Месец-два преди да бъде преустановено събирането на данък „преминаване”, той е бил в размер на 5 лв., така че глобата на КЗП става още по-несъстоятелна, спрямо незаконните приходи на властелините на черния път.
Да, родителите ще съдят туроператора, може и да го осъдят. Срещу собствениците на крайбрежния имот също може да бъде заведено дело, по което има вероятност да се стигне до присъда, защитаваща обществения интерес.
Но ако не се случи? Не десетки, може би стотици са туроператорите, излъгали свои т.нар. клиенти. Редица институции в продължение на 10 години са си затваряли очите за събирането на мнимата плажна такса – защо да вярваме, че и съда няма да направи същото?
Искрено мечтая за деня, в който няма да възкликвам „Е… ти държавата!” още на закуска. Докато този мой блян се сбъдне, обаче, некрасивата фраза ще продължава да е заместител на „Добро утро”.
Законът за защита на потребителите бе приет преди точно 10 години – през 2005-та. Има, обаче, един проблем – в много случаи Комисията има „сили”, пред които и куцо пате изглежда като олимпийски шампион. Единствено „дребните риби” се притесняват от тази комисия, която ще им наложи солена глоба за някой презрял плод, но както показва елементарната математика, просто трябва да събереш достатъчно приходи, така че да покриеш глобата, която КЗП ще ти наложи машинално.
Абсурно е санкциите на орган, който често се занимава със своего рода кражби, да бъдат фиксирани, а не обвързани с размера на злоупотребата. Да, ще е необходимо повече време, за да бъде установено, колко пари са били „прибрани”, но едва тогава, когато има значение с колко си излъгал потребителите, бихме могли да говорим и за защита.
Гласувайте в конкурса “Кмет на годината” ТУК.
В началото на месеца медиите разгласиха случая с децата, чиято екскурзия бе провалена по вина на туроператорската фирма, изпратила ги в Испания. Припомняме, че 31 ученици се оказаха със само една заплатена нощувка, за което техните родители са дали по 1000 лв. Покрив за децата осигуриха шофьорите на автобуса с пари на транспортната фирма.
Преди дни стана ясно, че за да се стигне до един от любимите за много туристи плажове по Южното Черноморие – Силистар, се плаща такса „преминаване” от плажуващите. Преди години удоволствието да ходиш по общински черен път, който се намира в частен имот, струвало 2 лв., в началото на сезона цената скочила на 3 лв., преди да бъде повишена на 5 лева. Всичко това подразнило туристите, но те продължили да си плащат, а новият ръст от 100% в цената едва довел до разбунтуването на един-единствен посетител, който се сдърпал с момчетата, които събират мнимата такса.
Гимназистите се завърнаха у нас преди седмица, което най-сетне даде спокойствие на техните родители, а вчера Комисията за защита на потребителите глоби с 10 000 лв. туроператора, създадавайки усещане за възмездие.
По пътя към Силистар вече се преминава свободно и без такса, а глоба в същия размер (10 хил. лв.) бе наложена на собствениците на имота. Отново – справедливостта, „като по филмите”, идва накрая и на екрана се появяват финалните надписи под звуците на вдъхновяваща музика.
Само че простата сметка показва нещо съвсем друго. 31 ученици, заплатили по 1000 лв. плюс „Х” на брой възрастни, дали същата сума за това пътуване, се равнява над 35 хил. лв., от които не повече от 1/5 са били похарчени. Иначе казано – почти 30 хиляди лева е чистата печалба за туроператорската фирма. Изваждаме глобата, наложена от КЗП и получаваме позитивен баланс, на който всеки би завидял. При това само за ден и без да правиш нищо.
Във втория случай става въпрос за още по-здраво „взимане на хляба в ръце”. 10 лета, дори при такса от 2 лв. на ден, водят до 180 хиляди лева оборот при брой туристи на ден от 100 и продължителност на туристическия сезон от 3 месеца. Иначе казано, глобата от 10 хил. лв. се събира за месец и половина при такса 2 лв. Месец-два преди да бъде преустановено събирането на данък „преминаване”, той е бил в размер на 5 лв., така че глобата на КЗП става още по-несъстоятелна, спрямо незаконните приходи на властелините на черния път.
Да, родителите ще съдят туроператора, може и да го осъдят. Срещу собствениците на крайбрежния имот също може да бъде заведено дело, по което има вероятност да се стигне до присъда, защитаваща обществения интерес.
Но ако не се случи? Не десетки, може би стотици са туроператорите, излъгали свои т.нар. клиенти. Редица институции в продължение на 10 години са си затваряли очите за събирането на мнимата плажна такса – защо да вярваме, че и съда няма да направи същото?
Искрено мечтая за деня, в който няма да възкликвам „Е… ти държавата!” още на закуска. Докато този мой блян се сбъдне, обаче, некрасивата фраза ще продължава да е заместител на „Добро утро”.
Законът за защита на потребителите бе приет преди точно 10 години – през 2005-та. Има, обаче, един проблем – в много случаи Комисията има „сили”, пред които и куцо пате изглежда като олимпийски шампион. Единствено „дребните риби” се притесняват от тази комисия, която ще им наложи солена глоба за някой презрял плод, но както показва елементарната математика, просто трябва да събереш достатъчно приходи, така че да покриеш глобата, която КЗП ще ти наложи машинално.
Абсурно е санкциите на орган, който често се занимава със своего рода кражби, да бъдат фиксирани, а не обвързани с размера на злоупотребата. Да, ще е необходимо повече време, за да бъде установено, колко пари са били „прибрани”, но едва тогава, когато има значение с колко си излъгал потребителите, бихме могли да говорим и за защита.
Гласувайте в конкурса “Кмет на годината” ТУК.