Професията на учителя в България е със спорен рейтинг и застаряващ ефект. Това се казва в позиция на синдикат “Образование” към КТ “Подрепа”. От работещите във всички видове училища учители, по информация от МОН, почти 10% са работещи пенсионери или в пенсионна възраст. При учителите в детски градини тази тенденция надвишава 15%.
От градовете разбираемо на първо място е София с 876 учители в пенсионна възраст и 1613 учители, работещи пенсионери. Втори в тази класация е регион Варна със 157 учители в пенсионна възраст и 249 работещи учители, вече пенсионери. На трето място е Стара Загора, съответно със 105 работещи и 164 вече пенсионирани и работещи учители. Пловдив също се включва успешно в този кастинг с 240 работещи и пенсионирани вече учители. Общо всички учители и директори в България са 95 574.
При директорите на училища ситуацията е още по-драматична. Близо 20% са работещите пенсионери или директори работещи в пенсионна възраст, като 155 са директорите в пенсионна възраст и 299 са работещите директори, вече пенсионери.
В момента образователната система е в режим на провеждане на директорски конкурси, като кандидатите за директори на училища намаляват, което е трайна тенденция. От обявените 276 училища в 33 интесът е нулев – няма кандидати, а в останалите кандидатстват общо 415 учители, като това прави средно 1,5 кандидати за 1 директорско място. Тези конкурси ще бъдат провеждани, като комисиите за избор на директори ще се структурират без участието учители, директори и техните синдикати, което прави безкрайно спорна експертизата в тях.
“Скандално е и участието на представители на Обществения съвет, без никакъв ценз или педагогическо образование, което е по-скоро обидно към бъдещите лидери на образователни институции”, коментират от синдикат “Образование”. Според 90,1% от участниците в националното им изследване връщането на изискване за концепция за стратегическо управление на институцията за период от три години, която беше изисквана преди 25 години, е грешка, лишена е от експертна логика.
Възнагражденията на учители и директори на нива 125% над средната брутна заплата за страната не успяват да събудят интереса у младите учители, поради брутално нарасналите задължения към педагогическите специалисти и честите препоръки и обвинения на много институции и родители и техните организации към педагозите.
“Докато учителят не получи инструментите за дисциплина в клас и свобода в своята работа, историческото доверие и вяра в неговия труд, младите няма да остават в системата, а средната възраст на така наречените, незнайно защо педагогически специалисти, ще чупи всички психологически граници”, се казва още в позицията на Синдиката.