МОН ще помогне за създаването на професионално училище към индустриалните предприятия в Пловдив. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов на среща с представители на бизнеса и на община Марица.
“Идеята за пилотно професионално училище с модерни лаборатории и общежития, на базата на училището в село Бенковски или на ПГ по машиностроене има за цел да се покаже на обществото, че обучението за работа в модерни технологични производства е не по-малко привлекателно от това в езиковите гимназии”, обясни изпълнителният директор на Тракия икономическа зона инж. Пламен Панчев. Вече има създаден и Обучителен център за ученици с преподаватели от Аграрния университет в Пловдив, а учениците получават и стипендии срещу ангажимент за работа в предприятията от Тракия икономическа зона след завършването си.
Участниците в срещата предложиха на МОН съвместно с община Марица да се разработи 7-годишна програма за развитието на професионалното образование в региона. Основният проблем пред индустриалното развитие у нас е липсата на достатъчно кандидати за обучение в техническо направление, породена основно от наслоени обществени нагласи,че професионалното образование не дава перспектива, споделиха участниците в срещата. Министър Пенов изрази подкрепата си да бъдат организирани посещения на ученици заедно с родителите им в предприятията, за да бъдат запознати със свръхмодерните индустриални производства.
“Ще се направи анализ дали има нужда от промени в учебните програми в професионалното образование”, уточни проф. Пенов. Той подчерта, че в момента се подготвят промени в Закона за професионалното образование, свързани основно с Плана за възстановяване и устойчивост.
Проф. Сашо Пенов посети Университета по хранителни технологии и Аграрния университет. Ректорът на Аграрния университет проф. д-р Христина Янчева представи структурата и дейността на университета като подчерта важната му роля в обучението на специалисти в областта на земеделието, защитата на околната среда, развитието на регионите, аграрния бизнес и туризъм.
Министър Пенов отбеляза, че настъпва време за нова цялостна стратегия за развитие на висшето образование, която да очертава перспективи и за изследователски, и за приложни университети.