Служителите на градския наземен транспорт в София протестират вече трети ден, за да пуснат движението те искат увеличение на заплатите им с 400 лв. Единственият компромис за тях е 300 лв. на всички от тази година. “Не трябва да се политизира нашият протест. Това не е политически протест. Дайте да се обединим. Като сме всички, сме много силни и ние сме нация, с която не трябва да се подиграват хората”, обясни пред БНТ Богомил, който е маневрист в депото “Банишиора”. Там и в момента под дъжда протестират за увеличение на възнагражденията си служители на наземния транспорт в столицата.
“Ние сме безкомпромисни към нашите искания. Няма да отстъпим и крачка назад, докато не се изпълнят исканията ни. Няма как да ни заблудят с тези бонуси. Ние си искаме твърдото върху основната ни заплата”, допълни той. Мъжът показа фиш от заплата на шофьор с много години опит от тролейбусното депо. На него пише, че основната заплата с 28 часа и половина извънреден труд е 3389 лв. След удръжките става 2603 лв.
“Ние всички сме на мнение, че трябва да има някакъв компромис, разговори. Готови сме на компромис за минимум 300 лв. увеличение”, казва още маневристът и допълва, че са готови за стачкуват, ако трябва 2-3 месеца, ако не го получат.
Протестът на работещите в наземния градски транспорт в София под наслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!” продължава и днес. Метрото в София ще работи и днес, 16 май, съобщиха от „Метрополитен” ЕАД.
“Ако няма споразумение – и уикендът няма да има градски транспорт”, заявиха пред bTV представители на протестиращите шофьори. И предупредиха, че се очаква масово търсене на работа от страна на водачите.
“Има млади момчета, които се притесняват за старата си отпуска, подават молба за напускане, за да им я изплатят, а после отново се връщат на работа”.
Кметът на София Васил Терзиев заяви, че чака да види дали синдикатите могат да му предложат нещо разумно, което да обсъдят на среща днес. Той обаче е категоричен – това, което в момента се иска от него, не може да го изпълни.”Разбрахме се да ми изпратят техните сметки и да видим дали има повод за нова среща днес”, заяви кметът на София пред Нова тв. По думите му три часа той им е обяснявал, че при 180 лева повишение отваря дупка 55 милиона лева, която може да стане 35, ако държавата поеме охраната на метрото. Искането за 300 лева отваря още 35 милиона дупка.
“Пари по сметките има, но едно е да можеш да ги харчиш. 40-50 милиона лева има в капиталовата сметка. Нека кажат дали да намалим половината детски градини, където са заложени 120 милиона. Това, което се иска, няма как да го посрещна. Не е въпрос на инат”, категоричен бе той.
Терзиев обясни, че се водят разговори с ЦГМ, като се чака отговор по-късно днес, как ще бъдат компенсирани гражданите, които са си закупили целогодишни карти за транспорт. Също така се обсъжда и дали буферните паркинги да не са безплатни в такива ситуации.
По думите на кмета е трудно да се използват бус лентите от шофьорите, тъй като трябава да се вземе правно решение да се спрат камерите, които засичат нарушителите. Той заяви, че няма никаква полза столичани да нямат градски транспорт, но подчерта, че „когато няма пари – няма пари”.
Дирекция “Образование” има за задача да направи анализ колко учители и колко ученици са успели да се придвижат въпреки липсата на транспорт.