Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
сряда, 27 септември, 2023
  • Вход
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • “Кмет на годината” за мандат 2019-2023
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • “Кмет на годината” за мандат 2019-2023
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » 12 мерки за по-добро училищно образование

12 мерки за по-добро училищно образование

Kmeta.bg от Kmeta.bg
септември 15, 2023
в Гледна точка
Време за четене: ~ 1 мин.
12 1
0
14
СПОДЕЛЯНИЯ
179
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Адриан Николов от Института за пазарна икономика предупреждава, че всяко по-нататъшно забавяне на реформи в образованието означава задържане на належащите проблеми – с грамотността, уменията на учениците, с достъпа до пазара на труда и прехода към работа. Той маркира най-важните насоки за положителна промяна на българското образование – 12 на брой.

Разработване и въвеждане на модел за оценка на качеството на училищното образование, базиран на добавената стойност. Тази реформа обещават върволица от министри на образованието, но се оказва прекалено трудна за всички дотук. Важно е да подчертаем, че качество не се изчерпва с оценките на зрелостните изпити и външни оценявания. Вместо върху тези моментни снимки на усвояването на определен материал, подходът трябва да покрива целия образователен процес и измерването на добавената му стойност.

Обвързване на (част от) финансирането на училищата с постиженията на учениците им. Пряко свързан с предишната мярка, този подход ще позволи оптималното разпределение на инвестициите, които държавата прави в образование и насочването им към онези училища, които най-успешно изграждат и разширяват знания и умения в учениците си. Този метод на финансиране би поощрил всяко училище, което постига подобряване на резултатите, дори ако това се случва при ниска начална позиция.

Увеличение и преструктуриране на разходите за образование. Понастоящем България харчи значително по-малко за училищно образование в сравнение с лидерите в ЕС, особено що се отнася до началното образование – етапът, в който се гради базовата грамотност и основни умения. Изпреварващите инвестиции в образованието и уменията на бъдещата работна сила са сред най-сигурните подходи към бързото догонване на водещите европейски икономики. Увеличените инвестиции, разбира се, изискват и ясна оценка на тяхната възвращаемост – и тук се налага, колкото и наглед парадоксално да звучи, преориентиране към проблемните училища, учители и ученици.

Фокус върху изоставащите региони, училища и ученици. Най-добрите публични образователни системи не са тези, които излъчват отделни шампиони, а тези, в които средното ниво на знания и умения са високи, а делът на учениците с ниски постижения – минимален. Инвестирането на допълнителни усилия и ресурси във водещите училища и победителите на международни олимпиади в никакъв случай не е нежелано, но допълнителните инвестиции са по-необходими там, където учениците постигат особено слаби резултати, отпадат рано от училище и често остават практически неграмотни. Подобряването на образованието в тях е единственият дългосрочен начин за повишаване на средното равнище на образование и умения.

Въвеждане на повече гъвкавост в учебните програми. Стриктните програми и образователни изисквания функционират като силно ограничение пред работата на учителите. Налаганите централизирано за всички ученици и училища изисквания трябва да са най-общи и съсредоточени най-вече върху постигането на общ минимум. Оттам насетне отделните учители най-добре познават потребностите, възможностите, силните и слабите страни на учениците си и съответно кой подход ще доведе до оптимален резултат.

Индивидуален подход към потребностите на всеки отделен ученик. Това е естествено продължение на създаването на условия за гъвкавост в програмите. Решенията и методите, които трябва да работят еднакво за всички ученици, в крайна сметка не работят за никого. По тази причина е необходимо училищното образование да възприеме индивидуален подход към всеки ученик, който взема предвид силните и слабите му страни, личните дефицити и интереси. Това, разбира се, върви ръка за ръка с освобождението на учебните програми и развързването на ръцете на учителите.

Фокус върху фундаменталната грамотност и базовите математически умения. Цялото образование – и средно, и висше – стъпва върху грамотността и основната работа с числа. Поредица от международни изследвания обаче ясно сочат, че значителен дял от българските ученици се провалят и отпадат още на този сравнително ранен етап, което практически затваря за тях по-нататъшното образование и голяма част от пазара на труда. Това налага рязко подобряване именно на фундамента, в това число чрез увеличаване на броя часове и промяна на програмите. Особено видима е тази потребност сред децата, за които българският не е майчин език.

Преосмисляне на училищния календар. Дългите летни ваканции се отразяват негативно на задържането на знанията и уменията на учениците, а сравненията с водещите европейски държави сочат, че българските ученици прекарват значително по-малко време в училище. Повече присъствие не означава задължително по-добри резултати – също толкова важно е как това време е оползотворено – но въпреки това увеличаването на дните и часовете в училище и по-равномерното разпределяне на дните за ваканции и почивки са стъпки в правилната посока.

Активно включване на семейството в процеса на образование. Изследванията на факторите, които предопределят постиженията на учениците, сочат към силно влияние на семейната среда и активното участие на родителите. Това налага стимулиране на  активното включване на родителите в образователния процес, за да могат родителите с разбиране да допълват и насочват случващото се в училище.

Постоянни инвестиции в подобряването на квалификацията на учителите. Преподавателите са основният, най-важен фактор в процеса на образование на учениците. Повишаването на заплатите доведе до относително запълване на дефицита на учители, но следващата стъпка е максималното разширяване на техните хоризонти, знания, умения и подходи. Колкото по-квалифицирани и мотивирани са учителите, толкова по-добри ще са постиженията на техните ученици.

Минимизиране на административната тежест върху преподавателите. Колкото по-малко се занимават учителите с попълване на дневници и документация, толкова повече време могат те да отделят на подготовка и адаптиране на учебната си работа.

Изграждане на връзка между отделните етапи на образование и пазара на труда. Понастоящем образователните степени съществуват като отделни, несвързани етапи. Професионалното образование страда от отслабена връзка с пазара на труда. Максимално ранното кариерно ориентиране на учениците към най-привлекателната пътека на образование е гаранция за запазването на интереса им и повишаване на усилието, инвестирано в образование. Ранното включване на дуалното образование за учениците в професионалните паралелки и училища ще подобри уменията и възможностите им за бърза реализация в професията, която са избрали.

Предложените идеи със сигурност не изчерпват всички предизвикателства пред училищното образование. Всяка  една от тях с нуждае от по-подробно обмисляне и разработка с внимание към детайла. Взети заедно обаче дават ясна насока на реформата в училищното образование – към повишаване на автономията на учителите и училищата, фокус върху качеството и подобряване на фундаменталните знания и умения.

Последвайте ни и в
Google Новини
Тагове: Адриан НиколовИПИМОНобразованиереформиученициучители
Предишна Статия

ГЕРБ отказа подкрепа на Корнелия Маринова в Ловеч

Следваща Статия

Vivacom приема предварителни поръчки за iPhone 15 от 15 септември

Свързани Статии

Павел Михайлов: Ние сме една от 5-те общини, в които населението нараства
“Кмет на годината” за мандат 2019-2023

Павел Михайлов: Ние сме една от 5-те общини, в които населението нараства

септември 27, 2023
244
Между 50 и 100 хиляди декара гори загиват ежегодно от пожари
Гледна точка

Между 50 и 100 хиляди декара гори загиват ежегодно от пожари

септември 27, 2023
100
Със скоростен влак ще се стига за минути от Сливница до София
“Кмет на годината” за мандат 2019-2023

Със скоростен влак ще се стига за минути от Сливница до София

септември 25, 2023
140
Проф. Пантев: Независимостта не е самоцел, а взимане на решения заради другите
Гледна точка

Проф. Пантев: Независимостта не е самоцел, а взимане на решения заради другите

септември 22, 2023
136
Фандъкова: Пожелавам на наследника си да работи за София, да не се блазни от власт и бърза слава
“Кмет на годината” за мандат 2019-2023

Фандъкова: Пожелавам на наследника си да работи за София, да не се блазни от власт и бърза слава

септември 21, 2023
185
Загинали и ранени в блъсканица на концерт на рап звезда
Гледна точка

Войната за авторските права ескалира предизборно

септември 21, 2023
123
Следваща Статия
Vivacom приема предварителни поръчки за iPhone 15 от 15 септември

Vivacom приема предварителни поръчки за iPhone 15 от 15 септември

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Децентрализацията ли е ключът към по-добро местно управление?

Реклама

Последни новини

ЕБВР повиши прогнозата си за българската икономика

ЕБВР повиши прогнозата си за българската икономика

септември 27, 2023
Носителят на наградата „Милосърдие“ за 2023 година е отец Йоан Петров

Носителят на наградата „Милосърдие“ за 2023 година е отец Йоан Петров

септември 27, 2023

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2023 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • “Кмет на годината” за мандат 2019-2023

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола?

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist