Мая Гешева е директор на Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ), преподавател по български език и литература
– Г-жо Гешева, върви дебат дали да отпадат теми от изпитите за външно оценяване след десети и дванадесети клас. Налага ли се да се взимат такива решения?
– Темата за външното оценяване е сред сензитивните за цялото общество теми, въпреки че за десети клас то се прави с диагностична цел. Миналата година външното оценяване за десети клас отпадна, тази година предстои да се вземат решения.
Моето мнение е, че не бива да отпада учебно съдържание, взето в рамките на обучение в електронна среда, защото това ще постави под съмнение качеството на преподаване. Освен това възниква въпросът: как точно ще се преценява какво да отпадне от изпитите? Владеенето на езиковите норми е задължително умение за всички ученици. По литература също не е ясно на какъв принцип ще отпада даден автор, ако той е изучаван в клас. Така че трябва да се обмисли внимателно всяко решение.
– Какъв подход трябва да се избере, ако се стигне до отпадане на теми?
– Миналата година се проведе проучване сред училищата, за да се види докъде са стигнали с преподаването на материала по предметите, по които се полагат изпити. Тези теми, които се взеха с различен темп в различните училища края на учебната година в условията на електронно обучение от разстояние, отпаднаха от изпитното съдържание. Ако се мисли в посока на редуциране на темите, трябва да се постъпи като миналата година. При нас няма технически проблеми, нивото на дигителна зрялост е високо и обучението в електронна среда от разстояние върви успешно, но сигурно има други училища, които изпитват такива трудности и са в различен етап на своята дигиталност. За да има равнопоставеност на всички ученици, трябва да се направи проучване и тогава да се решава дали и какво да отпада от темите за външно оценяване.
– Има ли нужда от промяна на формата на изпита при седмокласниците?
– При седмокласниците има много добро взаимодействие с родителите. Почти всеки български родител участва още от есента активно в обучителния процес и създава възможност за допълнителна подготовка на своето дете, ако е необходима такава. Държи се връзка с училището, с преподавателите. Истината е, че все повече гласове се чуват в посока на промяна на формата на изпитите. Ако се достигне до модел, който МОН предлага да се въведе – да не се измерват репродуктивните знания, а да се включват въпроси, които да са близки до модела на PISA (програма за международно оценяване на учениците) и да се оценява мисленето на ученика на база на конкретно съдържание по определен предмет, ще спечелим всички ние. Фокусът в седми клас сега е основно върху български език и литература и математика и приемането на един по-балансиран подход е добро решение. Важното е на учениците да не се дават задачи от репродуктивен тип, а да се оценява тяхното мислене. Според мен такава промяна ще намали напрежението около националното външно оценяване.