Адвокат Илко Стоянов е роден през 1970 година в град Благоевград. Магистърската си степен по право е получил от Югозападен университет “Неофит Рилски” – Благоевград през 1996 година. Той е общински съветник в областния център, а от есента на миналата година е и зам.-кмет на община Петрич.
-Г-н Стоянов, вече няколко месеца сте заместник-кмет по икономическите дейности в община Петрич. Как оценявате прехода от адвокатската професия към администрацията?
-Адвокатската професия е от тези професии, които помагат да натрупаш и професионален, и житейски опит във всички сфери на живота, защото правото е навсякъде. Нещо повече, сега притежавам и погледа от другата страна, тъй като многократно като адвокат съм опирал до искания от администрацията. Следва да отбележа, че в една община зам.-кметът е само част от целия екип на администрацията, в която работят още много служители и определено тази част не е политическа, а експертна.
-Наследихте ли дългове при встъпването на новия екип? На каква стойност?
-Наследихме проблеми, свързани с финансови корекции от неправилно изпълнение по европроекти. За съжаление не са само един и два, а повече. Много проверки текат и в момента и все още не са приключили, така че не мога да дам точна цифра. Със сигурност ще надвишим един милион лева. Най-вероятно предстоят и съдебни дела с някои от юридическите лица –изпълнители на въпросните проекти.
-Кой ще заплати тези пари?
-Тук отговорът е еднозначен – жителите и данъкоплатците на община Петрич. Една част от формирания бюджет за местни дейности ще се разходва за заплащане на такива суми вместо да се усвои за друг тип дейности – например социални, култура или спорт. Както става все по-популярно да се казва – лесно е да спечелиш проект, трудното е да го изпълниш по правилата.
-В тази връзка, като споменахте местни дейности, голям проблем ли са закъснелите плащания на длъжници към общинската хазна?
-Да, проблем са, защото голяма част от тези вземания са окончателно погасени по давност. И то проблем са предимно задълженията на юридическите лица, които са функционирали на територията на община Петрич. Оказва се, че много жители в нелеко финансово положение са си заплащали дължимите данъци, а същевременно фирми на бизнесмени не са го вършели. Няма логика в методите, по които се е работило, но по-важното е сега да изградим нови принципи. А те са простички: равнопоставеност, прозрачност, публичност. Който и да е длъжникът, без значение на социалния, политическия или обществения му статус, следва да заплаща задълженията си.
-Установихте ли финансови злоупотреби, за които да сте уведомили прокуратурата?
-Установяваме факти, за които сигнализираме на съответните компетентни органи, включително и прокуратурата. Без значение на какво ниво на администрацията са извършвани действия или бездействия. А дали това са злоупотреби, нарушения или престъпления сме оставили правото да решават съответните органи.
-Общините през годините се декапитализират. Остават все по-малко атрактивни имоти и парцели. Как смятате да увеличите собствените си приходи?
-Това, че общините се декапитализират, не е принципен проблем, защото една община не може да разчита само на продажбата на активите си. Рано или късно те ще свършат. Въпросът е тези продажби да доведат до привличането на реални инвеститори. В община Петрич тепърва предстои приемането на Общ устройствен план и една от целите на настоящата администрация е да обособи и създаде съвременна индустриална зона върху собствени имоти. На този етап приходите ще се увеличават чрез ефективно използване на законодателния инструментариум, който имаме – местните данъци и такси. За в бъдеще ще разчитаме и на евентуално правителствено решение, което да даде възможност част от т. нар. плосък данък да остава за разпределяне в самите общини.
-А на приходи европроекти разчитате ли?
-Естествено. Предимствата, които ни дава членството в Европейския съюз, следва да бъдат използвани. Стремим се обаче да изготвяме конкретни проекти, за които да търсим финансиране, а не да получаваме финансиране като напасваме към него проекти. Досега не сме пропуснали нито една възможност да кандидатстваме за усвояване на средства.
-Община Петрич финансира разкопките на античния град Хераклея Синтика. Разчитате ли на повече туристи и на по-големи приходи от развитието на туризма?
-Хераклея Синтика е един от примерите за това, което казах преди малко. Със собствени средства се стремим да открием културното си богатство, като в последствие подготвим работни проекти, за които да намерим финансиране. Хераклея Синтика е един от паметниците на културата, за които предстои да се говори, при това не само в България. Близостта му с храма на Ванга и магичната местност Рупите с нейната минерална вода ще се навържат в тематична връзка помежду си. Самуиловата крепост ще си остане голям български символ. Всъщност, искам да отбележа, че община Петрич е една от общините с най-голям списък на недвижимо културно наследство. Всичко това е основа върху която да градим туризма, но това е само една от основите за бъдещото развитие на общината. В община Петрич съжителстват и си взаимодействат много сфери от живота – туризъм, земеделие, търговия, производство, култура, спорт.
-Ще има ли скоро местна инициативна група в южния град?
-Предстои извършването на анализ на територията, който ще ни даде много по-точен и конкретен поглед върху цялостното развитие на общината. При това този анализ ще бъде извършен по одобрена “мярка 19”, водено от общностите “Местно развитие” от програмата за “Развитие на селските райони.” В тази връзка в община Петрич предстои създаването на Местна инициативна група – МИГ. Тези групи са едни от най-харесваните от Брюксел формирования по две причини. Първата е, че в тях участват представители на гражданския сектор, бизнеса и общината като представител на публичния сектор. Втората е, че по този начин се осигурява достъпност на малкия и средния бизнес в реализирането на европейските програми. До края на годината предстои провеждането на много срещи с бизнеса, гражданския сектор и жителите на община Петрич. Целта е, след като бъде извършен реалният анализ на състоянието в общината, да се внесе за одобрение стратегия, въз основа на която МИГ ще бъде създаден като една мини оперативна програма.