Полина Фетфова е началник на отдел „Квалификация и кариерно развитие“ в Министерството на образованието и науката.
– Г-жо Фетфова, намаля ли проблемът с липсата на достатъчно млади преподаватели в училищата?
– Средната възраст на учителите през последните пет години намалява (от 2015 г. насам) от 52 г. на 49 г. Това се дължи на навлизането в системата на млади учители, които са до 35 години. През 2020 г. в българските училища постъпиха направо от университетите 5 339 млади преподаватели, като тенденцията е те да се увеличават. Ако през 2016 г. в системата са започнали работа 4 350 млади учители без опит и без стаж, то през 2019 г. те вече са 4 913, а през 2020 г. – 5 339. За петгодишен период в системата постъпиха 27 421 педагози. За това допринесоха в голяма степен политиките на Министерството на образованието и науката свързани с приема в педагогическите специалности, студентските стипендии и увеличението на учителските заплати. Студентите първокурсници, приети в педагогически специалности през академичната 2020/2021 година, са освободени от такси. Също така тези, които се обучават в педагогически специалности, вече имат възможност за получаване на втора стипендия за успех, а тези от педагогическите професионални направления – и на трета стипендия. През последните 4 години учителските заплати бяха увеличени двойно. От 1 януари тази година с поредното увеличение от 15% на възнагражденията на педагогическите специалисти, бе изпълнена поставената цел за удвояване на учителските възнаграждения.
– Тези млади учители остават ли в училищата или влизат в тях за малко и после напускат?
– Случва се млади хора да напускат системата и за нас е приоритетно разработването на все повече политики, които да ги задържат в системата. Осигурени са условия на влизащите в училищното образование и те са подкрепяни от наставници. МОН разработва и национални програми, с които насърчава развитието и професионалната квалификация на учителите.
– Интересът към тази професия, която години наред беше с нисък престиж, на какво се дължи?
– Има редица фактори. Веднъж влязъл в системата на образованието, всеки млад човек разполага с голяма палитра от възможности за развитие и надграждане на своите знания и умения. Това е мотивиращо за младите хора. Не без значение са и финансовите стимули. Заплатите бяха увеличени, но и се заплащат допълнителните усилия, които полагат учителите- за работа с деца със специални потребности, преподаване на чужд език, или пък са повишили квалификацията си. Тези материални стимули също провокират интерес към влизането на млади кадри в училището. Трябва да допълня, че се покриват транспортни разходи и се дава компенсация за наем, което прави тази професия сигурна и стабилна. Но основното, което привлича младите в системата, са възможностите за постоянно учене и възможността за развитие.
Не маловажен е и фактът, че практикувайки като педагог, човек общува с деца и млади хора през целия си професионален път. Според голяма част от учителите това е зареждащо и възнаграждаващо усилията и себеотдаването им.
Друга причина са и все по-категоричните прогнози на футуристите, че професията на учителя е сред професиите на бъдещето, няма да изчезне, а престижът й ще расте.
От друга страна, предизвикателствата, пред които сме изправени през последната година, свързани с пандемията от Ковид – 19 за пореден път доказа, че да си учител е призвание, а професията е сред най-благородните, заедно с тази на лекарите. Смятам, че българските учители успяха да докажат, че са сред основните стълбове за нас като общество.
– Колко от учителите в страната са пенсионери и на колко предстои да се пенсионират през тази година?
– В момента действащите учители, които са и пенсионери, са 2 679, като това са предимно специалисти, които преподават там, където не е имало квалифициран учител, който да бъде нает в началото на учебната година. Сред тях има и такива, които са навършили пенсионна възраст, но са останали да довършат учебната година. Тази година подлежат на пенсиониране около 13 хиляди учители, но това не бих го определила като проблем, защото постоянно влизат нови хора в системата.
– Колко хора с други професии станаха учители по програмата „Мотивирани учители“?
– Тази програма стартира през 2019 г. и в нея бяха включени 319 специалисти, които да придобият за срок от една година във висшите училища професионална квалификация за учители по различните предмети. През 2020 г. в училище влязоха 346 учители по тази програма, като имаме три модула в тази програма. Единият модул е за действащи учители, които придобиват допълнителна квалификация и за други учебни предмети, освен за основния, за да може в по-малките училища да формират норматив. По модула за влизане в професията на хора от други сектори имаше много голям интерес през 2020г. Над 2 хил. бяха кандидатите и те преминаха през много сериозен подбор, който се проведе на няколко етап. Накрая останаха около 100 специалисти, които бяха насочени да преподават в 82 училища паралелно с това, че бяха включени в обучителните програми на висшите училища за придобиване на педагогическа правоспособност. Тази година програмата продължава и информация за нея може да се намери на официалната страница на МОН.