Директорите на училища поискаха автономност при определянето на механизма за връщане на учениците в клас от 4 февруари, но елегантно им бе отказано с мотива, че Министерството на здравеопазването(МЗ) е отговорно за тези решения. Това не е добър сигнал към учителите от прогимназиален и гимназиален етап, които трябва да се върнат от 4 февруари неваксинирани в класните стаи и които тънат в пълна мъгла колко от учениците, които ще обучават присъствено, са заразени.
Предимствата на присъственото обучение са неоспорими, но учителите, както и всички българи, вече изживяха бума на епидемията от края на октомври и ноември. Десетки преподаватели са простиха с живота си, защото получиха усложнения от зараза с Ковид-19. Затова част от учителите се организират в групи в социалните мрежи и искат гаранции, че сега ще се подходи по-отговорно не само към техния живот, но и към учениците, които могат да станат преносители на вируса и да застрашат семействата си. Още повече, че новият щам на вируса, който е вече у нас, е в пъти по-заразен, както съобщиха здравните власти, които взимат решенията за начина на връщане в училище.
Във въпроси е обрасла и инициативата за масовите антигенни тестове сред преподавателите. Как тези тестове помагат за осветяване на ситуацията, ако не се знае дали учениците, които се връщат в клас, са здрави? Присъственото обучение е двустранен процес. Затова предложението на бургаските преподаватели да бъдат тествани и учениците изглежда напълно разумно. Ако такива тестове бъдат направени, резултатите от тях ще дадат и правилните решения за механизма на връщането. в клас. А във взимането на тези важни решения трябва да участват актвно директорите, които добре познават материалната база, познават учителите и учениците и са напълно наясно как може да се осигури по-безопасна среда.