Диян Стаматов е директор на столичното 119 училище "Акад. Михаил Арнаудов" и бивш зам. министър на образованието, председател е на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България.
-Г-н Стаматов, как трябва да продължи обучението след 17 март, като се има предвид, че все повече преподаватели и родители твърдят, че обучението в електронна среда създава дефицити?
– Този въпрос има две посоки. Първата е здравната. Тази посока е водеща, съществена и определяща. Наша първостепенна грижа е здравето на децата и в тази посока ние работим вече 12 месеца и ще продължим да работим.
Втората посока са дефицитите, които създава обучението в електронната среда и които няма как да бъдат избегнати. Дистанционното обучение не може да бъде 100% пълноценно с оглед на методите, които се използват в обучението в електронна среда. Въпреки това в ситуацията, в която се намираме от 12месеца насам, ние избираме по-малката от двете злини. От тази гледна точка редуването на ученици в присъствен учебен процес е разумно да продължи и след 17 март. Но това ще стане ясно след като се произнесат експертите от образователното министерство и след като се произнесе Националния оперативен щаб.
-Връщането на всички деца обратно в училище беше обвързано с ваксинацията на учителите. Увеличава ли се броят на преподавателите, които желаят да си поставят ваксина?
-Ваксинацията у нас все още върви плахо, а тези, които желаят да се ваксинират, имат възможност да го направят. На мнение съм, че не трябва да се вторачваме в учителите. Ваксината е личен избор и е важно той да не влияе
върху работния процес и учителите да си вършат работата.
-Как могат да се преодолеят натрупаните дефицити?
Този процес е доста индивидуален. Аз не бих казал, че натрупаните дефицитите са колективни, те са индивидуални. Където се налага, ще трябва учителите да полагат допълнителен труд с допълнителни часове, за да бъдат наваксани пропуските. При учениците от седми и дванадесети клас, които ще полагат изпити, няма как да взимат допълнителни часове след учебната година и затова те трябва да се връщат приоритетно в училище.