Студентите у нас вече ще могат да учат по различен начин, ако изберат. Познатата ни система във висшето образование вече се променя, интернет и глобализацията на света го изискват. Коментар по темата даде пред Kmeta.bg зам.-шефът на парламентарната просветна комисия Красимир Вълчев, който е и бивш министър на образованието. “6 университета у нас са напът да подпишат споразумения с такива в Европа. Така наши студенти, ако решат, ще могат да учат едновременно в няколко – 2 години в България, 2 години в Холандия, 1 година в Италия или Полша, примерно”, обясни специалистът. По думите му по този начин младите хора ще бъдат по-квалифицирани – нещо, което бъдещето, така или иначе, ще го наложи.
“Това засяга най-вече хибридните специалности. Хората вече ще трябва да имат комплексни, интегрални умения, тъй като изкуствения интелект ще бъде специализиран в една област, следователно от човека ще се изисква все по-голяма функционалност и умения”, коментира Вълчев.
Според него европейските висши училища са малки на фона на все по-глобализиращия се базар на висшето образование. “Затова подобни съвместни програми в общността, мрежа, която да ги обедини, ще са от полза за всички, в бъдеще ще имаме европейски студенти”, предрича бившият министър на образованието.
От есента – един студент в два университета
Един студент ще може да се обучава в два университета едновременно – тази нова възможност, регламентираща съвместното обучение на студенти, но само по специалности от регулирана професия, беше приета от депутатите от парламентарната просветна комисия на второ четене. Промените са част от закона за висшето образование, предложени от министър акад. Николай Денков още миналата година. Предстои и окончателното им гласуване в зала. Красимир Вълчев е убеден, че законът ще бъде приет и много вероятно е промените да стартират още тази есен.
Новите текстове предвиждат българските висши училища да могат да сключват помежду си споразумения за извършване на съвместно обучение на студенти по специалност от нерегулирана професия. Тези споразумения, както и измененията в тях, ще се одобряват от министъра на образованието.
Не по-малко от 50% от целия курс на обучение трябва да включва дисциплини, свързани с професионалното направление, в което е открита специалността.