България е в топ 10 в ЕС по производство и износ на велосипеди и компоненти. Доброто развитие на страната в тази сфера предпоставя висок икономически потенциал и ползи на територията на страната за малкия и среден бизнес в сферата на това производство и услугите. Това коментира на форум в Брюксел по темата заместник-министърът на транспорта и съобщенията Анна Михнева-Натова
Тя даде за пример редица български градове, които вече са разработили програми за развитието на велосипедния транспорт. “Общините разработват съпътстващи мерки, като например системи за отдаване на велосипеди под наем, изграждане на паркинги за велосипеди и велоалеи. Тези мерки са подкрепени основно със средства по линия на европейски фондове”, каза още Натова.
Европейският парламент, Съветът и Европейската комисия разпространиха съвместна декларация относно велосипедния транспорт. Документът беше публикуван в Официален вестник на ЕС. Декларацията е израз на общото разбиране за ролята и значението на велосипедния транспорт за постигане на целите на ЕС в областта на климата, нулевото замърсяване и енергийната ефективност. Тя се фокусира върху ангажименти на страните и техните институции на всички нива за разработване и укрепване на политики в областта на велосипедния транспорт, за насърчаване на приобщаваща, достъпна и здравословна мобилност, за разширяване и подобряване на качеството на велосипедната инфраструктура и за увеличаване на инвестициите и създаване на благоприятни условия за колоездене.
С декларацията държавите членки поемат ангажимент да предоставят техническа подкрепа, средства и финансиране с цел подпомагане на разработването и прилагането на стратегии и инвестиции в областта на велосипедния транспорт, включително чрез съответните инструменти на ЕС и при определените в тях условия.
“С цел да се разгърне неговият пълен потенциал, на велосипедния транспорт трябва да се обърне подходящо внимание в политиките за мобилност на всички равнища на управление и финансиране, транспортно планиране, повишаване на осведомеността, разпределение на пространството, правила за безопасност и подходяща инфраструктура, включително поставяне на специален акцент върху хората с увреждания или с намалена подвижност”, се казва в Декларацията.
Мерките в подкрепа на велосипедния транспорт трябва да бъдат докладвани в рамките на стълба за декарбонизация в националните планове в областта на енергетиката и климата и да бъдат надлежно разгледани в плановете на мисията “Хоризонт Европа” за 100 неутрални по отношение на климата и интелигентни градове до 2030 г.
Колоезденето подобрява социалното приобщаване, се посочва в документа, като допринася за физическото и психичното здраве и благополучие на хората. Това е умерена физическа дейност, която намалява рисковете за здравето и случаите на преждевременна смърт, свързани със заседналия начин на живот. Велосипедите с електрическо задвижване стават все по-популярни и позволяват на хората да изминават по-дълги разстояния, да отговарят на мобилните и транспортните потребности на семейства, малки и средни предприятия (МСП) и да достигат до допълнителни групи, като по-възрастни хора и хора с увреждания или с намалена подвижност.
Повече и по-добра и безопасна велосипедна инфраструктура в целия ЕС е от съществено значение за привличането на повече хора към колоезденето в градските и селските райони и между тях. По-добрата велосипедна инфраструктура ще бъде от полза и за други транспортни средства, например решенията за микромобилност.
В Декларацията се посочва още, че европейската велосипедна промишленост е световен иноватор и лидер, както и важен и разрастващ се сектор на икономиката. Понастоящем тя включва над 1000 и осигурява 1 милион работни места, с потенциал за много повече.