Математиката очевидно е на водещо място в дневния ред на министерството на образованието напоследък, поне ако съдим по публикациите на официалния уебсайт на ведомството и скорошните изяви на новия образователен министър. Приветстваме тези реформаторски усилия, но насърчаваме министерството по-смело да планира увеличаване часовете по математика в прогимназиалния и гимназиалния етап на образователната система и да се съсредоточи върху подготовката и мотивирането на учителите по математика и физика. Темата коментира Петя Георгиева от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Математиката е супернаука, която развива логическото и абстрактно мислене; математическите умения помагат на учениците да се ориентират по-лесно в живота и да вземат по-добри житейски и професионални решения в разнообразни ситуации. Стремглавото дигитално и технологично развитие на света ще поставя все по-сериозни изисквания към математическата подготовка на хората в бъдеще.
За съжаление българските ученици изостават от стандартите за добро математическо обучение и това е видно във всяко едно равнище от математическото им представяне на международни изследвания на качеството на образованието след началното образование.
Има ли решение проблемът със слабата математическа грамотност?
Адекватно решение е увеличаване на броя часове по математика – както в прогимназиалния, така и в гимназиалния етап на образованието за всички ученици. Министерството следва да е наясно, че е по-добре да увеличи часовете по математика, отколкото да хвърля на усилия (и учебно време) за религиозно и възпитателно обучение. Учебните програми, особено в прогимназията, в момента не оставят достатъчно време за упражнения на широкия и богат учебен материал и допълнителни часове по математика ще позволят на учителите да коригират това. Опитът на много частни училища показва, че повече часове по математика успешно постигат добро представяне – или поне това е видно от националните външни оценявания.
Увеличаването на часовете обаче ще има само ограничен количествен ефект, ако не е съпроводено от корекции в учебните програми и, още по-важно, подобряване в подготовката и подкрепа за учителите по математика – както в ежедневната им работа и професионална квалификация, така и в университетското им обучение. Откриването на нова математическа гимназия в София, макар и важно, може да почака, тъй като централният проблем е да се погрижим спешно за подобряване на средното математическо ниво на всички ученици.