Конфликтът за авторските права между общините и „Мюзикаутор“ зрее от години, но като че ли предстоящите местни избори са повод той да ескалира.
Около 80% от общините, които разходват публични средства, не спазват Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), обяви днес пред БНР изпълнителният директор на организацията на автори и композитори „Музикаутор“ Иван Димитров. Той посочи, че ако местната власт не се съобразява със законовите изисквания, това е генерален проблем за правовата държава.
Темата се поставя на дневен ред именно сега – преди предстоящите местни избори, тъй като в този период се провеждат редица събития и концерти на територията на общините, подчертават от организацията. Изпълнителният директор на „Музикаутор“ обясни, че много от тези събития се финансират с публични средства, а това само по себе си е задължително основание за спазването на законите в България.
По повод нарушения на закона, Димитров даде пример с община Челопеч, която през изминалата година отделя 400 хил. лева за провеждане на метъл фестивал, посетен от едва 1000 души, което прави разход от 400 лева за един посетител. В същото време, въпреки множеството покани от Министерството на културата, този фестивал остава без уредени права. Изпълнителният директор на „Музикаутор“ съобщи, че организацията е завела дело срещу общината и то вероятно ще бъде спечелено.
Той каза още, че „Музикаутор“ от няколко години насам кани Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) на дискусия за това какъв е смисълът от този закон, но засега тези опити остават без успех. „Нашата цел е да сключим споразумение с тях, което да постави основата на един нормален ред и прозрачност, които да гарантират, че всички общини ще спазват закона и че ще има яснота за публичните средства, които се инвестират. Тази прозрачност е важна не само за нас, но и за цялото общество“, коментира още Иван Димитров.
Kmeta.bg потърси НСОРБ с коментар по темата, а оттам заявиха, че от около три години се водят дискусии, но тъй като те представляват не частни (като Мюзикаутор) а публичен интерес, контактът им е с Министерството на културата. Последната среща в МК е била през август т.г., след което Сдружението на общините е внесло свое становище с настояване за промени в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). НСОРБ настоява да бъде считано като организация, която представлява организаторите на музикални събития и концерти (в случая – общините) и да участва в разговорите за определянето на тарифите, които „Музикаутор“ събира. „И ние, и самите изпълнители искаме да знаем как се формират таксите и колко са те, както и на кои изпълнители и носители на права се изплащат, но „Музикаутор“ не публикуват отчети и тази информация липсва“, казват от НСОРБ.
Законът предвижда 5% от средствата следва да бъдат отчислени като възнаграждения за композиторите, авторите на текст и аранжимент, чиято музика се изпълнява по време на събитията. От НСОРБ обаче твърдят, че „Музикаутор“ начислява тези 5% върху всички разходи за събитията. Така на практика се получава, че те плащат на организацията върху всички направени разходи – например, за охрана, осветление, кетъринг и т.н.
„Противоречиви практики в прилагането на Закона за авторското право и сродните му права през последните години са повод за сериозно напрежение в общините. Причина за това не е отказът на общинските администрации да спазват разпоредбите на закона или неглижирането на труда на творците“, коментира кметът на Самоков Владимир Георгиев, който е член на УС на НСОРБ. Липсата на правила при определяне размера на авторските права за използвани произведения създават проблем при планирането на публичните средства. Допълнително напрежение поражда фактът, че разходването на събираните за авторски възнаграждения пари е напълно непрозрачно, дори за самите артисти, се казва в становището, публикувано от НСОРБ след срещата през август в МК.
Една от негативните практики, която от НСОРБ посочват, е да се определя различен размер на авторските права при плащане предварително и след събитието.
Чрез подписа на министъра под действащата тарифа, изготвена от неправителствена организация, задълженията по заплащане на авторски права се прехвърлят на собственика на зала – респективно на общината, в случаите, когато организаторът на събитието не ги е уредил. Така, според кметовете, те са превърнати в „бирници“ в полза на частна структура. На практика на общините се прехвърля отговорност за задължения на трети лица, без това да е предвидено в закон. Това създава допълнителни трудности при управлението на общинска собственост за културни събития, което е законово задължение и в интерес на гражданите и общината е в културните пространства да кипи живот, е становището на НСОРБ.
По повод делото срещу община Челопеч, от НСОРБ коментираха, че от „Музикаутор“ са завели вече подобно дело и срещу община Стара Загора и са го загубили.
Министерството на културата е изразило готовност да обсъди и преразгледа пропуските в системата, които пораждат напрежение от години, а начинът на формиране на задълженията за авторски възнаграждения да бъде „изчистен от субективизъм и да бъдат пресечени опитите за извиване на ръцете“. Екипът на МК е изразил убеждение, че прилаганата в момента от „Музикаутор“ тарифа има нужда от актуализация и още повече от отстраняване на пропуските, които дават възможност някой да се възползва от празнотите в нормативната уредба.
Засега обаче остава неясно кога във времето ще се случат нормативните промени, които да удовлетворяват и двете страни. И не изглежда конфликът между „Музикаутор“ и общините да отива към своя край.