Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
събота, 25 март, 2023
  • Вход
  • Регистрация
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Всички новини
Kmeta.bg
  • Гледна точка
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Кмет на годината 2022
Няма резултат
Виж всички резултати
Kmeta.bg
Няма резултат
Виж всички резултати
Всички новини

Начало » Превръщането на тестовете в панацея е гибелно за образованието

Превръщането на тестовете в панацея е гибелно за образованието

Иглика Горанова от Иглика Горанова
юни 24, 2021
в Гледна точка
Време за четене: ~ 1 мин.
88 1
0
102
СПОДЕЛЯНИЯ
1.3k
ПРЕГЛЕДА
Сподели във Facebook

Цветана Милчева е преподавател по български и литература, автор е на учебници и помагала. Тя отговори на нашите върпоси, свързани външното оценяване, форматът му и творческото развитие на учениците.

Г-жо Милчева, сред седмокласниците и тази година отново имаше недоволство от текста, който трябваше да преразказват. Има ли нужда от друг подход, по който да се подбират текстовете за този втори модул? Какъв трябва да е той?

Имам усещането, че седмокласниците недоволстват от всеки текст, който трябва да преразказват. Лично аз смятам, че преразказът като изпитен вариант за втори модул е крайно неприемлив формат, и за това съм говорила нееднократно. Какво проверява преразказът– доколко седмокласниците могат да запаметяват и възпроизвеждат съдържанието на художествен текст? Ако е така, способностите на паметта как определят езиковите и литературни компетентности на учениците, защото изпитът все пак е по български език и литература?

Що се отнася до конкретния текст за преразказ, зададен тази година, оценявам го като средно труден. Аз виждам друг проблем, несвързан със затрудненията на учениците. Задаването на текста „Череши“ на Захари Карабашлиев беше „надлежно“ обяснено като специален жест – авторът написал текста специално за изпита след седми клас. Оказва се, че не е точно така, че този разказ е нещо като „ремикс“ на друг… Въпросът не е методически, а морален, но това едва ли има връзка с усилията на седмокласниците.

Неправителствени организации се обявиха за промяна на формата на изпитите след седми клас. В каква посока трябва да е тази промяна за БЕЛ?

Честно казано, изтръпвам, като чуя за „неправителствени организации“, които се „обявяват“ за нещо, свързано с образованието. Тъжното ми усещане е, че днес всеки е призван да разбира от образование, от спецификата на обучението. Не неправителствени организации, а изключително ангажирани общности от специалисти трябва да поемат тази отговорност. Иначе помня многократни промени в изпитния формат – например отговор на литературен въпрос, преразказ с елементи на разсъждение, тест и преразказ с конкретна дидактическа задача и комбинации от всички тези варианти. Така се случи, че при последната промяна, която наложи настоящия формат, заявих несъгласието си в едно телевизионно студио, в което бях поканена заедно с тогавашния министър на образованието Даниел Вълчев. Помня как той убедително каза, че българските деца не са нито по-глупави, нито по-умни от другите деца по света, само са по-бедни. И щом всички правят тестове, и ние ще правим. Което, разбира се, не е съвсем точно – могат да се посочат редица примери от европейската образователна практика за различни изпитни модели.

Лично аз смятам, че превръщането на тестовете в панацея е гибелно не само за литературата, а за образованието въобще.  И конкретно за литературата – искам да видя такива критерии и такива тестови задачи, които да измерят вкуса на учениците, отношението им към света, ценностната им скала. Защото какво е обучението по литература без всичко това.

Чуват се все повече гласове, че не е много логично едно и също произведение да се учи на части в среден и в гимназиален етап. Каква е логиката да се „разкъсват“ произведенията и не се ли губи по този начин интереса на учениците към тях?

Логиката е извънлитературна – свързана е с двустепенното образование в горен курс и провеждането на НВО след 10 клас. Смятам, че подобен подход в обучението по литература е краят на обучението по литература.

Още по-съкрушително е, че знакови творби на българската литературна класика се изучават по програма „на парче“. Представа за „превръщането на добродетелния патриархален човек в българин“ (Петър Пондев) в романа „Под игото“ учениците трябва да изградят, изучавайки две глави от Вазовата творба. Същото е и с „Железният светилник“ на Димитър Талев, и с „Тютюн“ на Димитър Димов. На Алеко отдавна е вдигнат мерникът – от „Бай Ганьо“ съответно в среден и горен курс се изучават два-три разказа.

А интересът на учениците към литературата е по-скоро пожелателен, много скоро ще бъде ефимерен.

Виждаме много възможности за децата, които се занимават с математика и природни науки. Как да се стимулират учениците да четат повече и да мислят по-творчески?

Трудно се стимулират. Литературата е единствената наука за изкуство – за словесното изкуство. Общуването на човека с книгите е може би най-съкровеният акт, много личен, интимна потребност даже. И забележете – в колко области на съвременния живот човек осъществява социалния си престиж чрез литературата? Колко се забогатява от литература, доколко другите го припознават като значим заради познанията му по литература.

По-често срещаният въпрос в училище е „защо ни е това“, а не „какво да прочетем“. Без да обобщавам, разбира се. Мисля, че все пак спасението е да не бягаме от хуманитарното в училище, да не комерсиализираме образованието, да не се оправдаваме с „потребностите на бизнеса“. Защото много сол трябва да изядеш и много неща трябва да научиш, за да разбереш къде е твоята ниша, какво искаш да правиш и можеш ли да го правиш. За децата ми е думата. А ние трябва да зададем посоката. Ако е възможно.

Последвайте ни и в
Google Новини
Тагове: авторивъншно оценяванеобразованиепреразказпроизведениятестоветопученици
Предишна Статия

Дават 15 000 лева на Ивет Горанова за олимпиадата

Следваща Статия

“Бургас и морето” с втора вечер, посветена на Ваня Костова

Свързани Статии

Кръгова икономика, водни ресурси и социално равенство – защо са важни за местните власти
Гледна точка

Кръгова икономика, водни ресурси и социално равенство – защо са важни за местните власти

март 23, 2023
116
Зелени пространства, земни тонове и системи за умни домове – водещи в дизайна за 2023 г.
Гледна точка

Зелени пространства, земни тонове и системи за умни домове – водещи в дизайна за 2023 г.

март 22, 2023
169
Чистка на регионални началници в образованието
Гледна точка

Подводните камъни в професионалното образование спъват общини, бизнес, администрация

март 20, 2023
157
Причини за тероториалните неравенства – липса на кадри, миграция и централизирана власт
Гледна точка

Причини за тероториалните неравенства – липса на кадри, миграция и централизирана власт

март 17, 2023
147
Янка Такева: Учебната година трябва да се удължи
Гледна точка

34 000 деца са напуснали образователната система

март 16, 2023
203
Новият закон за ВиК – ограничава общините, не решава проблемите
Гледна точка

Новият закон за ВиК – ограничава общините, не решава проблемите

март 15, 2023
281
Следваща Статия
“Бургас и морето” с втора вечер, посветена на Ваня Костова

"Бургас и морето" с втора вечер, посветена на Ваня Костова

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Реклама

Как приемате отлагане на еврото с поне година?

Реклама

Последни новини

Тайната петролна флотилия увеличава рисковете от инциденти

Тайната петролна флотилия увеличава рисковете от инциденти

март 25, 2023
Пътеводител за силна БГ икономика

Пътеводител за силна БГ икономика

март 25, 2023

Страници

  • Всички новини
  • Реклама
  • Контакти
  • Условия за ползване
  • Защита на личните данни
Kmeta.bg

Кmeta.bg е национална медия, която отразява всичко актуално от деня такова, каквото е – истинско и достоверно. Тук няма да попаднете на фалшиви новини. Ние сме и тези, които обръщат особено внимание на общините и акцентират на случващото се в тях. Чрез специална карта на сайта всеки потребител може да избере областта, която го интересува и да добие актуална информация.

Част от групата на:

Economic.bg- Икономика и бизнес

© 2023 Всички права запазени! Изграждане и Дигитален маркетинг благодарение на MasterWeb LTD.

  • Всички новини
  • Образование от A до #
  • SMART
  • Гледна точка
  • Кмет на годината 2022

Добре дошъл отново!

или

Влезте в профила си по-долу

Забравена парола? Регистрирай се

Създаване на нов акаунт!

или

Попълнете формулярите по-долу, за да се регистрирате

Всички полета са задължителни. Вход

Изтеглете паролата си

Моля, въведете потребителското си име или имейл адреса си, за да зададете отново паролата си.

Вход

Add New Playlist