Значението на обучението чрез работа (дуално обучение) е ключов елемент от професионалното образование и то е заложено като цел в редица стратегии, планове и документи вече повече от десетилетие. Повсеместното прилагане на тази форма обаче става с малки стъпчици. В план приема за професионално образование през учебната 2024/2025 г. дуалното обучение засяга едва 9% от учащите и това е най-високата стойност към момента. Малко над 3 хиляди (от общо над 36 хиляди) ученици са започнали професионалното си образование в дуална форма в 55 специалности (от общо 148). Темата дискутира Зорница Славова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
В големите специалности дуалното обучение засяга малко ученици
В деветте специалности с прием над хиляда ученици дуалното образование обхваща едва 6% от тях. Така например от общо 3 хиляди учащи за готвачи и ресторантьори само 200 са в дуална форма.
Най-много са учениците в дуална форма в специалностите „Електротехник“ (299 или 1/3 от всички в тази специалност), „Техник на транспортна техника“ (234 или един от всеки осем в тази специалност) и „Машинен техник“ (234 или близо 2/3 от учащите).
Повсеместното дуално обучение е заложено само в пет малки специалности
В пет специалности пък целият план-прием е в дуално образование, но става въпрос за специалности с много малък прием – „Текстилен техник“ и „Десенатор на текстил“ (съответно 26 и 52 ученици в Сливен), „Техник-технолог по експлоатация и поддържане на хладилна и климатична техника в хранително-вкусовата промишленост“ (26 ученици в Пловдив), „Техник по железопътна техника“ (61 ученици) и „Оператор в минната промишленост“ (13 ученици).
Помощник възпитател и социален асистент само по учебник
Липсата на дуално обучение в някои специалност буди сериозно недоумение. Така например не се предвижда нито една бройка за обучение чрез работа в реална работна среда при учащите за помощник възпитател, социален асистент, фризьор, корабоводител, асистент на лекар по дентална медицина, животновъд, помощник в строителството, шлосер, заварчик, стругар и много други.
Русе е първенец, а в Перник няма нито един ученик в дуална форма
Областните данни показват, че Русе е първенец в дуалното образование като тази форма засяга 32% от учениците (351 от общо 1092 ученици в професионалното образование). След това се нареждат Габрово (28%) и Видин (24%). В осем области под 5% от учениците ще се обучават чрез работа, а в Перник – нито един (от общо 731 ученици).
Дял на учениците, приети в дуална форма на професионално образование през учебната 2024/2025 г., %
![След повече от десетилетие усилия: пикът на дуалното образование достига 9% в приема 2 picture1](https://ime.bg/wp-content/uploads/2025/01/picture1-1024x676.png)
През изминалата година МОН имаше някои предложения за улесняване на дуалното обучение, но те съвсем не са достатъчни. Същевременно разширяването на обхвата на образованието чрез работа продължава да буксува, а връзката между образованието и пазара на труда остава слаба със силен превес на ненужни специалности. Индексът на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката за 2024 г. също показва, че за около половината обучаващи се за придобиване на професионална квалификация няма насрещно търсене, а в много части на страната разривът е особено голям и обхваща над 2/3 от учениците. Най-добрият и естествен начин за преодоляването на този проблем е повсеместното прилагане на дуалното образование.